סימני מתיחה או סימני צלוליט יכולים להופיע אצל כל אחד ואחת ללא קשר לגיל ולמשקל. יש כאלה שהמראה של סימני מתיחה מפריע להם והם מחפשים את הדרך להיפטר מהם, השאלה היא האם ניתן להיפטר מהם באופן מוחלט.

סימני מתיחה, הידועים גם בשם סטריאה-striae, הם מצב עור שכיח המשפיע על גברים ונשים כאחד. הם מופיעים כפסים או קווים ארוכים וצרים על העור ועשויים להיות בעלי צבע שונה מהעור שמסביב. סימני מתיחה מתרחשים בדרך כלל כאשר העור נמתח במהירות, מה שגורם לסיבי הקולגן והאלסטין להישבר או להיקרע. זה יכול לקרות מסיבות שונות כמו עלייה או ירידה מהירה במשקל, הריון, התבגרות או מצבים רפואיים מסוימים.

 

  • גורמים לסימני מתיחה
    סימני מתיחה יכולים להתפתח עקב מגוון גורמים. הסיבה השכיחה ביותר היא צמיחה מהירה או עלייה במשקל, שיכולים להתרחש במהלך ההתבגרות, הריון, או בעת פיתוח גוף. שינויים הורמונליים בתקופות אלו יכולים גם הם לתרום להתפתחות סימני מתיחה. בנוסף, מצבים רפואיים מסוימים כגון תסמונת קושינג ותסמונת מרפן יכולים להגביר את הסיכון להיווצרות סימני מתיחה.
  • מיקומים של סימני מתיחה
    סימני מתיחה יכולים להופיע בחלקים שונים של הגוף. האזורים הנפוצים ביותר כוללים את הבטן, השדיים, הירכיים והישבן. אזורים אלו נוטים למתיחה עקב עלייה במשקל או הריון. עם זאת, סימני מתיחה יכולים להופיע גם על הזרועות, הכתפיים והגב, במיוחד אצל אנשים העוסקים בהרמת משקולות אינטנסיביות או תרגילי פיתוח גוף.
  • הופעה והתקדמות של סימני מתיחה
    בתחילה, סימני מתיחה עשויים להופיע כקווים אדמדמים או סגולים על העור. עם הזמן, הם עלולים לדהות ולהיות בהירים יותר, בדרך כלל מקבלים גוון לבנבן או כסוף. המרקם של העור הפגוע עשוי גם להשתנות, להיות מקומט מעט או מחורץ. חשוב לציין שסימני מתיחה הם קבועים ולא ניתן למחוק אותם לחלוטין. עם זאת, ניתן למזער את המראה שלהם באמצעות שיטות טיפול שונות.

 

האם באמת אפשר להיפטר מסימני מתיחה

 

סימני מתיחה הם דאגה נפוצה עבור אנשים רבים, והשאלה האם ניתן להעלים אותם לחלוטין נשאלת לעתים קרובות. למרות שאפשר לראות פרסומות עם תמונות של העלמת סימני מתיחה לפני ואחרי ובתמונה של האחרי, זה נראה שאין זכר לסימני המתיחה, התשובה האמיתית היא היא שלא ניתן להיפטר לחלוטין מסימני מתיחה, אך קיימים טיפולים שיכולים לשפר משמעותית את המראה שלהם. גם כאשר עובדים על העלמת סימני מתיחה אדומים וגם העלמת סימני מתיחה לבנים. חשוב להקפיד על ציפיות ריאליות כאשר פונים לטיפול בסימני מתיחה, שכן ייתכן שלא ניתן יהיה להשיג הסרה מלאה.

 

אפשרויות טיפול שונות זמינות כדי לעזור להפחית את הנראות של סימני מתיחה ולשפר את המראה הכללי של העור. טיפולים אלו פועלים על ידי גירוי ייצור קולגן, קידום התחדשות העור ושיפור גמישות העור. משחות ושמנים מקומיים משמשים בדרך כלל כטיפול קו ראשון לסימני מתיחה. מוצרים אלה מכילים לרוב מרכיבים כמו רטינואידים, חומצה היאלורונית וויטמין E, שיכולים לסייע בשיפור המרקם והצבע של העור. עם זאת, חשוב לציין שהתוצאות עשויות להשתנות, ועקביות ביישום היא המפתח כדי לראות שיפורים כלשהם.


אפשרות נוספת לטיפול בסימני מתיחה היא טיפול בלייזר. זה כולל שימוש בקרני אור ממוקדות כדי למקד את האזורים הפגועים ולעורר ייצור קולגן. טיפולי לייזר הם בדרך כלל בטוחים ויעילים, אך ייתכן שיידרשו מספר מפגשים כדי להשיג תוצאות מיטביות.


במקרים מסוימים, ניתן להמליץ על פרוצדורות פולשניות יותר כגון מיקרו-דרמבריזיה או פילינג כימי. הליכים אלה כוללים הסרת שכבת העור העליונה כדי לקדם את הצמיחה של תאי עור חדשים ובריאים יותר. עם זאת, טיפולים אלו אגרסיביים יותר ועשויים לדרוש יותר זמן השבתה והתאוששות.

האם תרופות טבעיות יעילות

 

תרופות טבעיות לסימני מתיחה צברו פופולריות בשל הנגישות והבטיחות הנתפסת שלהן. עם זאת, חשוב להעריך את יעילותם לפני שמשקיעים זמן ומאמץ בטיפולים אלו. בעוד שתרופות טבעיות עשויות לספק כמה יתרונות, חשוב לנהל את הציפיות ולהבין שהן עשויות שלא להעלים לחלוטין סימני מתיחה.

תרופה טבעית אחת המוצעת בדרך כלל לסימני מתיחה היא מריחת שמנים שונים, כגון שמן קוקוס, שמן שקדים או שמן זית. מאמינים ששמנים אלו מעניקים לחות לעור ומשפרים את גמישותו, ומפחיתים את המראה של סימני מתיחה. עם זאת, עדויות מדעיות התומכות ביעילות של שמנים בהעלמת סימני מתיחה מוגבלות, והתוצאות עשויות להשתנות מאדם לאדם.

באופן דומה, חמאת שיאה וחמאת קקאו מומלצות לרוב כתרופות טבעיות לסימני מתיחה. מרכיבים אלו ידועים בתכונות הלחות שלהם ומאמינים שהם מקדמים את התחדשות העור. למרות שהם עשויים לעזור לשפר את המצב הכללי של העור, חשוב לציין שהם עשויים לא למחוק לחלוטין סימני מתיחה קיימים.

אלוורה, בעלת סגולותיה המרגיעות והמרפאות, משמשת בדרך כלל גם כתרופה טבעית למצבי עור שונים, לרבות סימני מתיחה. מאמינים שהוא מקדם את ייצור הקולגן ומפחית דלקת בעור. עם זאת, יש צורך במחקר מדעי נוסף כדי לקבוע את יעילותו במיוחד עבור סימני מתיחה.

תרופות טבעיות אחרות המוצעות לעתים קרובות כוללות שימוש במיץ לימון, חלבוני ביצה או קרצוף סוכר. תרופות אלו מתיימרות לקלף את העור, לקדם את תחלופת התאים ולהפחית את המראה של סימני מתיחה. עם זאת, חשוב לגשת לתרופות אלו בזהירות מכיוון שהן עשויות שלא לספק תוצאות משמעותיות ועלולות לגרות את העור.

טיפולי לייזר

 

טיפולי לייזר הופיעו כאופציה מבטיחה עבור אלו המבקשים להסיר סימני מתיחה. טיפולים אלו כוללים שימוש בקרני לייזר ממוקדות לאזורים הפגועים של העור. אנרגיית הלייזר נספגת בעור, מגרה את ייצור הקולגן ומקדמת את הצמיחה של תאי עור חדשים ובריאים יותר, במכונים שעושים טיפולי לייזר אפשר לבדוק גם על טיפול בצלוליט במכונים אלו.

טיפול לייזר נפוץ לסימני מתיחה הוא טיפול לייזר חלקי. הליך זה כולל חלוקת קרן הלייזר לאלפי קרניים זעירות החודרות לעור בתבנית מפוצלת. זה ממריץ את תהליך הריפוי הטבעי של הגוף, המוביל לייצור קולגן חדש ולדהייה הדרגתית של סימני מתיחה.

סוג נוסף של טיפול בלייזר הוא טיפול בלייזר עם צבע פולס. טכניקה זו משתמשת בקרן אור מרוכזת כדי למקד את כלי הדם בסימני המתיחה, להפחית אדמומיות ולקדם את הריפוי של העור. טיפולי לייזר צבע פולס יעילים במיוחד עבור סימני מתיחה אדומים טריים.

טיפולי לייזר לסימני מתיחה נחשבים בדרך כלל בטוחים ולא פולשניים, עם מינימום זמן מנוחה ואי נוחות. עם זאת, חשוב לציין שייתכן שיידרשו מספר פגישות להשגת תוצאות משמעותיות, בהתאם לעומק סימני המתיחה וחומרתם.

עוד כדאי להזכיר כי טיפולי לייזר עשויים שלא להעלים לחלוטין סימני מתיחה אך יכולים להפחית משמעותית את המראה שלהם. התוצאות עשויות להשתנות מאדם לאדם, וחשוב להגיע עם ציפיות ריאליות.

כאשר אתם מתעניינים על הסרת סימני מתיחה בלייזר מחירים יכולים להשתנות ממקום למקום, אפשר גם לפנות לקוסמטיקאיות ולברר אצלם כחלק מהתחקיר על האיכות, המקצועיות והתוצאות לפני שמחליטים היכן לעבור את הטיפול. אצל הקוסמטיקאיות וגם במכוני הלייזר אפשר אפשר לבקש גם מידע על טיפולי פילינג עמוק כדי לשקול אופציות טיפול נוספות. 

העלמת סימני מתיחה אחרי לידה

 

נשים רבות חוות סימני מתיחה במהלך ההריון, במיוחד על הבטן. סימנים אלו מתרחשים כתוצאה ממתיחה של העור כדי להכיל את התינוק הגדל. עם זאת, החדשות הטובות הן שסימני מתיחה לאחר הריון יכולים לדעוך ולהיות פחות בולטים עם הזמן.

חשוב לציין כי העלמת סימני מתיחה בבטן באופן מוחלט אינה תמיד אפשרית, מכיוון שהם סוג של צלקות. עם זאת, עם טיפול וטיפוח נכון, המראה שלהם יכול להשתפר משמעותית.

אחד הצעדים הראשונים במזעור סימני מתיחה לאחר ההריון הוא לשמור על לחות העור. שימוש בקרמי לחות וקרמים המיועדים במיוחד לסימני מתיחה יכול לעזור לשפר את גמישות העור ולהפחית את הנראות שלהם.

בנוסף לטיפולים מקומיים, ניתן לשקול אפשרויות אחרות כגון טיפול בלייזר, מיקרו-נידלינג או פילינג כימי להפחתת הופעת סימני מתיחה לאחר הריון. טיפולים אלו פועלים על ידי קידום ייצור הקולגן ועיצוב העור מחדש. עם זאת, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני ביצוע פרוצדורות קוסמטיות כלשהן, במיוחד אם את מניקה.

ראוי לציין שהזמן שלוקח לסימני מתיחה לאחר הריון לדעוך יכול להשתנות מאישה לאישה. חלק מהנשים עשויות להבחין בשיפורים תוך מספר חודשים, בעוד שלאחרות זה עשויות לקחת יותר זמן. סבלנות וטיפול עקבי הם המפתח.

 

דורית שטרנבך
דורית שטרנבך
לגעת ביופי

מנהלת פורום קוסמטיקה ויועצת מקצועית

שמי דורית שטרנבך, העסק שלי נקרא "לגעת ביופי" בהרצליה פיתוח, אני קוסמטיקאית מומחית בטיפולי פנים. תחומי ההתמחות שלי הם: טיפולי אקנה, טיפולי אנטי אייג'ינג, טיפולי פלזמה, מזותרפיה, ופיגמנטציה.

מידע נוסף על מנהלת הפורום